Warszawa, tak jak wiele innych miast w Polsce, intensywnie się rozwija. Skutkuje to coraz większą ilością inwestycji i remontów, które są źródłem różnorodnych utrudnień dla mieszkańców. Zagęszczenie prac powoduje, że wiele z nich zbiega się w czasie, a to komplikuje realizację zadań ich wykonawcom i właścicielom infrastruktury, a przede wszystkim niesie za sobą duże koszty społeczne. Początkiem projektu koordynacji inwestycji realizowanych w stolicy, było powołanie w 2007 r. Zespołu Koordynacyjnego w Biurze Infrastruktury miasta stołecznego Warszawy. Warszawski Zarząd Dróg Miejskich prowadził wtedy remont ulicy Puławskiej na odcinku Woronicza-Malczewskiego. Spiętrzenie problemów, jakie nastąpiło podczas realizacji tego zadania, groziło wręcz zatrzymaniem robót. Sytuacja ta stała się bezpośrednim impulsem do powołania Pełnomocnika Prezydenta m. st. Warszawy do spraw koordynacji inwestycji i remontów w pasie drogowym. Zaowocowało to w konsekwencji utworzeniem jednostki miejskiej, koordynującej prace różnych instytucji i gestorów sieci podziemnych (nie tylko jednostek miejskich). Funkcję Pełnomocnika pełni od początku Pan Wiesław Witek. Praca Zespołu rozpoczęła się od gromadzenia danych na temat planowanych przez różne podmioty przedsięwzięć w postaci wydzielonej bazy danych, która uzupełniona o mapy cyfrowe przekształciła się w serwis internetowy „eInwestycje”. W lipcu 2008 r. Zespół został przekształcony w samodzielne biuro. Dziś „Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym” integruje i zarządza pracami wielu jednostek, zarówno miejskich, państwowych, jak i prywatnych. W swojej bazie danych posiada informacje o prawie 4 tysiącach przedsięwzięć, planowanych do 2015 r. Istotą działalności Biura jest "spojrzenie" na punkty inwestycyjne w sposób kompleksowy; nie poprzez pryzmat jednego zainteresowanego wykonaniem jakiegoś remontu podmiotu, tylko poprzez plany wszystkich podmiotów, które w tym miejscu zamierzają wykonywać jakieś prace. Wszystkie roboty są synchronizowane w czasie i miejscu, tzn. ustalane są zakresy robót i harmonogramy prac poszczególnych podmiotów. Należy pamiętać, że pas drogowy w mieście wykorzystywany jest przez wodociągi, kanalizację, energetykę, ciepłownictwo, łączność, itp. Efektem koordynacji jest przeprowadzanie prac w odpowiedniej kolejności (np. wymiana przewodu wodociągowego przed remontem nawierzchni), czasie (np. bez zamknięć ruchu w bezpośredniej bliskości) i przy jak najmniejszych kosztach społecznych. O skali zagadnienia świadczą nawet bardzo ogólne statystyki: w 2009 roku wyodrębniono 28 obszarów inwestycyjnych, w których koordynowanych jest łącznie około 220 przedsięwzięć, a na rok 2010 przewidywanych jest takich obszarów 55 obejmujących ponad 500 inwestycji i remontów. |