Rozwiązanie polega na wdrożeniu w 2009 roku w Miejskim Przedsiębiorstwie Wodno-Kanalizacyjnym Sp. z o.o. Zintegrowanego Informatycznego Systemu Zarządzania (ZISZ) wspomagającego zarządzanie firmą, który zastąpił niekompatybilne programy komputerowe i został ściśle przystosowany do potrzeb organizacyjnych w oparciu o zmieniony schemat dotyczący stanowisk. Nastąpiło połączenie baz danych różnych wydziałów, utworzono nowe działy - obsługi klienta, planowania i rozwoju oraz logistyki i zamówień, a wdrożona mapa GIS została zsynchronizowana z ZISZ oraz współdziała z danymi Powiatowego Ośrodka Geodezji. Przed wyborem odpowiedniej technologii i jej zastosowaniem przeprowadzono analizę potrzeb firmy oraz rozwiązań dostępnych na rynku. Najpierw zdefiniowano ogólne oczekiwania, a później wybrano wykonawcę. Praktyka ma charakter innowacji zarządczej (restrukturyzacja działów) i technologicznej (oprogramowanie, powiązanie z GIS) - wykorzystuje nowe technologie do integrowania pracy różnych działów i usprawnienia funkcjonowania przedsiębiorstwa. Nowe oprogramowanie i zmiany organizacyjne ułatwiły współpracę między wydziałami i kontakty z zewnętrznymi partnerami (np. Wydziałem Planowania Inwestycji w UM), poprawiły jakość usług dla mieszkańców i politykę zatrudnienia, a także zoptymalizowały taryfy opłat za wodę i ścieki. Uzyskano najniższą cenę wody i ścieków z 200 podobnych gmin w Polsce. Wdrożony system umożliwił wprowadzenie wielu usprawnień, takich jak m.in. kompleksowa obsługa klienta w jednym miejscu (niektóre usługi realizowane są przez internet), szybsze wystawianie faktur, lepsze planowanie i rozliczanie inwestycji, skrócenie czasu oczekiwania klientów na uzgodnienia branżowe (z 20 do 8 dni), dotrzymanie terminów legalizacji wodomierzy, szybsze usuwanie awarii w sieci, powstanie biuletynu informacyjnego o stanie finansowym spółki z dnia na dzień, a także monitorowanie i analiza przepływów finansowych. Koszty związane z zakupem i uruchomieniem systemu to ok. 200 000 zł oraz 100 osobo-dni pracy przy tworzeniu systemu i 150 osobo-dni przeznaczonych na szkolenie. Są one bardzo niewielkie w porównaniu ze skalą korzyści, jaką przyniosła ta praktyka. |