 |  |
1.632.928 gości odwiedziło nas od 1 kwietnia 2008 r.
|
 |
Urząd Miejski w Dzierżoniowie (woj. dolnośląskie) od roku 1999, kiedy to jako pierwszy w Polsce uzyskał certyfikat ISO 9001, promuje zasady nowoczesnego zarządzania w sektorze publicznym, w tym z wykorzystaniem metod zarządzania jakością - potwierdzając pozycję lidera tym zakresie w kraju. Jest to doceniane przez mieszkańców, którzy w corocznych badaniach opinii o jakości pracy urzędu miasta oraz jakości usług publicznych dostarczanych przez samorząd - dają im wysoką ocenę. Profesjonalizm zarządzania doceniają także przedsiębiorcy, którzy blisko 10 lat inwestują w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, która liczy obecnie 17 podmiotów i zatrudnia 1838 pracowników z terenu miasta i całego powiatu. Rozwojowi sfery gospodarczej towarzyszy rozwój usług społecznych i dbałość o ochronę środowiska. Rozwój miasta i jakości życia nie byłby możliwy, gdyby nie konsekwentnie prowadzona od 15 lat polityka rozwoju instytucjonalnego administracji samorządowej. W roku 2012 Urząd Miasta Dzierżoniowa został finalistą Europejskiej Nagrody Jakości (EFQM) i stale inwestuje w rozwój kwalifikacji personelu oraz systemu zarządzania usługami publicznymi, tak aby zadowolić szybko rosnące oczekiwania mieszkańców oraz przeciwdziałać zagrożeniom, jakie niesie kryzys gospodarczy w Europie, którego wpływ jest dostrzegalny w Polsce. Swoje pozytywne doświadczenia Dzierżoniów stara się przekazywać innym samorządom w kraju. W roku 2008 władze miasta postanowiły podzielić się nimi z innymi samorządami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi w kraju - w sposób zorganizowany w ramach projektu, jednocześnie stale doskonaląc swój system. Projekt realizowano w ramach działania 5.2.1 w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki w EFS w okresie trzech lat (2009 - 2011). Budżet projektu wyniósł ponad 6 mln zł (ok. 1,5 mln Euro). Instytucją nadzorującą realizację grantu było Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA). Strukturę projektu oparto na partnerstwie publiczno - prywatnym. Lider Projektu -Gmina Miejska Dzierżoniów była odpowiedzialna wobec MSWiA za realizację projektu, zarządzanie nim i wykorzystanie funduszy pomocowych EU oraz organizację współpracy z partnerami. Przedstawicielem sfery biznesowej były (podmiot prywatny) - firma Umbrella Consulting Sp. z o.o. oraz Stowarzyszeniem Konsultantów programu Umbrella, realizujące wspólnie usługi doradcze i szkoleniowe na rzecz jednostek samorządu. Projekt ze względu na szeroki zakres terytorialny i organizacyjny był przedsięwzięciem dużej skali. Objął swym zasięgiem 27 jednostek samorządu terytorialnego (JST) szczebla gminnego, powiatowego i wojewódzkiego z terenów dwóch województw: Dolnego Śląska i Małopolski. W ramach prowadzonych usług doradczych i szkoleniowych przeszkolono ponad 3400 pracowników samorządowych. Projekt dotyczył kompleksowego programu doskonalenia jakości usług publicznych, zarządzania urzędem oraz rozwoju zasobów ludzkich w JST. Podejście metodyczne projektu polegało na przeprowadzeniu szczegółowej analizy potrzeb dla każdej z 27 JST. Na tej podstawie opracowano indywidualne programy wdrożeniowe dopasowane do poziomu rozwoju instytucjonalnego danej jednostki w oparciu o zdiagnozowane potrzeby. Projekt ukierunkowany był m.in. na poprawę standardów zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego, doskonalenie procesów świadczenia usług publicznych, wzrost kompetencji pracowników, ich satysfakcji oraz zaangażowania w poprawę sprawności i efektywności świadczenia usług dla mieszkańców i podmiotów gospodarczych. Metoda stymulowania zmian w urzędach oparta była na wymianie doświadczeń/informacji/wiedzy poprzez uczestnictwo w cyklu warsztatów benchmarkingowych oraz na wykorzystaniu intranetowych narzędzi: portalu projektu, bazy dobrych praktyk i strony www. Realizacja projektu oparta była na pełnym wykorzystaniu dobrych praktyk i doświadczeń Urzędu Miasta w Dzierżoniowie jako lidera w skali krajowej z zakresu zarządzania w administracji samorządowej - Urząd Miasta w Dzierżoniowie (UMD) posłużył jako model referencyjny dla pozostałych partnerów. Misją Projektu zgodnie z decyzją partnerów było „poprawianie jakości usług świadczonych klientom, przy równoczesnym rozwijaniu potencjału wszystkich pracowników i doskonaleniu pracy całego urzędu". Projekt promowany był wielopoziomowo, zarówno lokalnie jak i w różnych mediach ogólnopolskich - np. czasopiśmie branżowym „Wspólnota" czy „Gazeta Samorządu i Administracji", a także w tygodniku „POLITYKA" oraz w formie ulotek, broszur rozdawanych na różnych konferencjach i seminariach. Udział w projekcie, wsparty odpowiednimi działaniami promocyjnymi, zwiększał prestiż jednostki, która mogła być postrzegana przez mieszkańców czy partnerów jako jednostka nastawiona na doskonalenie i otwarta na nowe pomysły.
|
 |
 | Metryka praktyki |  | |
Data wprowadzenia do BDP: | 2013-03-30 |
| Typ jednostki: | gmina miejska | Miejscowość: | Dzierżoniów | Powiat: | dzierżoniowski | Województwo: | dolnośląskie | Kod pocztowy i Poczta: | | Jednostka wdrażająca: | Urząd Miasta w Dzierżoniowie | Telefon: | 74 6450865 | Fax: | 74 6415530 | Adres e@mail: | um@um.dzierzoniow.pl | Liczba mieszkańców: | 0 | Osoby kontaktowe: | Dorota Sało Inspektor w Urzędzie Miejskim tel. 74 6450865 |
|
|
 |
 |
| Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach) | |  | Związek Miast Polskich |  | Związek Gmin Wiejskich RP |  | Związek Powiatów Polskich | |  |
|
|