Opisywana praktyka jest systemem informatycznym, którego głównym celem jest usprawnienie procesów administracyjnych w poszczególnych wydziałach Urzędu Miasta Rybnika poprzez stworzenie innowacyjnego, zintegrowanego i interoperacyjnego systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej na poziomie lokalnym typu back-office (wykorzystującego technologię GIS/SIT), wraz z włączeniem do niego podległych Miastu wybranych jednostek miejskich oraz służb publicznych. Przy podejmowaniu decyzji o realizacji tego wdrożenia Urząd Miasta kierował się przede wszystkim aspektem praktycznym. Dzięki systemowi urzędnicy mogą skoncentrować się wyłącznie na procesie decyzyjnym, bo gromadzeniem i udostępnianiem wszystkich potrzebnych informacji zajmuje się RSIP. Dzięki zastosowaniu narzędzi informatycznych udało się zwiększyć efektywność pracy i zmniejszyć koszty administracyjne. W dłuższej perspektywie planowane inwestycje w informatyzacji - wraz z podnoszeniem poziomu kultury informatycznej - przyczynią się do poprawy jakości gromadzonych przez Urząd informacji. Należy także zaznaczyć, że wdrożenie jest zgodne z przepisami prawa geodezyjnego i kartograficznego. Zasady korzystania z systemu reguluje odpowiednie zarządzenie prezydenta miasta, w tym: zakres przetwarzanych danych, zasady udostępniania i wykorzystania informacji z systemu oraz opłaty na rzecz Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. System jest także zarejestrowany w Wojewódzkim Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Platforma, o której mowa zlokalizowana jest pod adresem www.rsip.rybnik.eu, natomiast wersja na telefony komórkowe zlokalizowana jest pod adresem www.rsip.rybnik.eu/mobile Na w/w stronach udostępnione zostały także praktyczne informacje, przydatne dla mieszkańców miasta oraz turystów. System umożliwia bowiem wyszukiwanie ulic i adresów, a także pokazuje na mapie obiekty użyteczności publicznej, takie jak, np.: restauracje, kina, biblioteki, apteki czy banki. Projekt ten został zrealizowany przy wsparciu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 (Działanie 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych). Projekt realizowany jest w ramach Programu Rozwoju Subregionu Zachodniego. |