Szeroko rozumiana infrastruktura komunalna początku lat 90 w Krakowie, przed wdrożeniem projektu, cechowała się niską jakością urządzeń, przestarzałą technologią i dużą energochłonnością. Po przemianach ustrojowych w Polsce pojawiła się możliwość zastosowania nowych technologii i urządzeń. Ówczesny Zarząd Miasta, a także kolejni Prezydenci wywodzili się z krakowskich środowisk naukowo-technicznych, stąd przekonanie do konieczności wprowadzenia zmian wynikało z ich wysokiej świadomości ekologicznej i wiedzy technicznej. W naturze krakowskich samorządowców istnieje także tradycyjna skłonność do oszczędzania, co wzmacniało determinację w działaniach.
Już ponad 10 lat temu w Krakowie postawiono sobie ambitne cele: - uzyskanie oszczędności w kosztach utrzymania infrastruktury; - ograniczenie strat energii; - ograniczenie negatywnego oddziaływania gospodarki komunalnej na środowisko; - wykorzystanie energii odnawialnej. Zakres zaplanowanych wtedy działań (który można określić długoterminowym programem efektywności energetycznej) zamykał się w trzech zasadniczych obszarach:
- zwiększenie efektywności energetycznej istniejących instalacji i obiektów; - budowanie nowoczesnych instalacji komunalnych z uwzględnieniem energii odnawialnej ochrony środowiska; - zmiany w zarządzaniu gospodarką komunalną. Do realizacji projektu zobligowane zostały wszystkie spółki i jednostki gminne. Przedsięwzięcia z zakresu poprawy efektywności znalazły odzwierciedlenie w planach rozwoju tych podmiotów i były z pełną konsekwencją i determinacją wdrażane w kolejnych latach. Realizację projektu prowadzą następujące podmioty gminne: KHK - Krakowski Holding Komunalny S.A., aktualny projekt to budowa Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów z odzyskiem energii. W holdingu skupione są spółki: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A., Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A., Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A. odpowiedzialne za poniżej zdefiniowane obszary prgramu: MPK - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji S.A. - unowocześnianie taboru tramwajowego i autobusowe MPEC - Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A.: - zarządzanie i modernizacja miejskiej sieci ciepłowniczej; - wsparcie dla działań w zakresie ochrony powietrza; - program ciepłej wody użytkowej. MPWiK - Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji S.A - oczyszczanie ścieków - neutralizacja gazów procesowych z odzyskiem energii, - odzysk energii w magistrali wodociągowej. Pozostałe podmioty gminne odpowiadają za: ZIKiT - Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu: - modernizacja oświetlenia ulicznego; - modernizacja i rozbudowa podstacji trakcyjnych; - zespoły urządzeń komunikacyjnych zasilanych energią odnawialną. MPO - Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania sp z o.o.: - zajmuje się zarządzaniem zintegrowanym systemem gospodarki odpadami gminy; - zarządzaniem Regionalną Instalacją Przekształcania Odpadów Komunalnych Barycz z elementami odzysku energii z gazu wysypiskowego uzyskiwanego w procesie wychwytywania . ZIS - Zarząd Infrastruktury Sportowej: - urządzenia wykorzystujące energię odnawialną w obiektach sportowych POE ESC - Przedsiębiorstwo Oszczędzania Energii ESCO sp. z. o. o.: - koordynacja i inspirowanie działań oszczędnościowych w zakresie gospodarki energią w obiektach kubaturowych; - termomodernizacja w formule ESCO. Wydział Kształtowania Środowiska Urzędu Miast Krakowa - Program Ograniczania Niskiej Emisji - wsparcie działań mieszkańców. Łączne nakłady na realizację programu efektywności energetycznej w latach 1990-2012 wyniosły 1148 mln złotych (kwota 300 mln Euro wg kursu 3,8 zł/Euro).
Dla realizacji programów wykorzystywane są środki własne spółek i jednostek oraz wszelkie dostępne środki pomocowe uzyskane z zewnątrz. Efekty energetyczne Programu na przestrzeni ostatnich lat to: - ograniczenie zużycia energii elektrycznej o 23 647 MWh/rok ; - ograniczenie strat ciepła o 66 619 MWh/rok; - produkcja energii odnawialnej 19 65 MWh/rok. |